۱۳۸۸ خرداد ۲۶, سه‌شنبه

انسان از ديگاه ارقام

انسان از دیدگاه ارقام

لطفا" به ارقام آتی نگاهی بیندازید تا ببینید ساعات و روز های با ارزش عمر خود را چگونه سپری می کنید:
این ارقام توسط یک پزشک متخصص مشاور تهیه و تخمینی است برای مثال یک آدم 60 ساله را درنظر می گیریم

کار کردن(در محل كار ، منزل ، رفت و آمد ):
انسان به طور متوسط 12 ساعت در روز کار میکند پس :
یک روز = 12 ساعت
یک سال = 365 * 12 = 4380 ساعت
60 سال = 60 * 4380 = 262800 ساعت = 10950 روز = 365 ماه = 30 سال

خوابیدن :
انسان به طور متوسط 8 ساعت در روز می خوابد پس :
یک روز = 8 ساعت
یک سال = 365 * 8 = 2920 ساعت
60 سال = 60 * 2920 = 175200 ساعت = 7300 روز = 243 ماه = 20 سال

غذا خوردن :
یک روز = 2.5 ساعت
یک سال = 365 * 2 = 730 ساعت
60 سال = 60 * 730 =43800 ساعت = 1825 روز = 60 ماه = 5 سال

دستشویی :
یک روز = 50 دقیقه
یک سال = 365 * 50 =18250 دقیقه = 304 ساعت
60سال = 60 * 304 = 18250 ساعت = 760 روز = 25 ماه = 2 سال

نتیجه در طول این مدت :
اگر روزانه 3 کیلو مدفوع و 2 لیتر ادرار باشد :
یک روز = 3کیلو
یک سال = 365 * 3 = 1095 کیلو
60 سال = 60 * 1095 = 65700 کیلو مدفوع
............................................................
یک روز = 2لیتر
یک سال = 365 * 2 = 730 لیتر
60 سال = 60 * 730 = 43800 لیتر ادرار

پس در طی 60 سال عمر یک انسان حاصل کار چنين است :

30 سال شبانه روزی کار
20 سال شبانه روزی خواب
5 سال شبانه روزی مشغول خوردن
2 سال شبانه روزی در حال ادرار و مدفوع
3سال هم مابقي كارها

بیایید به آمار وارقام بالا نگاه کنیم و تا از خوردن وخوابیدن و تولید مواد زائد کم کنیم ودر عوض به مطالعه و تفکر بيشتر بپردازیم.

ليدوما



لیدوما در منطقه سروان جنجان در نزدیکی فهلیان ممسنی واقع شده است .
لیدوما یکی از شهر های بین راهی دوران هخامنشی بوده که بر سر راه شاهی پاسارگاد و تخت جمشید به شوش قرار داشته است و شاهان و فرمانروایان که در این فاصله از بین این شهر ها رفت و آمد می کردند در این شهر توقف می کردند.
وجود کاخ ها ، ابنیه و گستردگی شهر و وسعت و عظمت آن کاملا نمایانگر آن است که لیدوما چهارمین شهر بزرگ هخامنشی پس از تخت جمشید پاسارگاد و شوش می باشد .
به گزارش ميراث خبر، كاخ هخامنشي نورآباد بر اساس شواهد به‌دست آمده يكي از مقرهاي حكومتي هخامنشيان در مسير فارس به خوزستان بوده و باستان‌شناسان به شباهت‌هاي زيادي ميان اين اثر با تخت‌جمشيد رسيده بودند. اولين دوره کاوش انجام شده در ليدوما درسال 1338 توسط يک گروه ژاپني به سرپرستي دکتر کي چيو اتاراشي و دکتر کيوهاورچي از استادان موسسه شرق شناسي دانشگاه توکيو انجام شد.
از سال 1382 تا 1385 طي سه دوره شهر ليدوما توسط محققان استراليايي و انگليسي مورد كاوش قرار گرفت كه در آخرين كاوش 6 نفر استاليايي و 3نفر انگليسي حضور داشتندكه سرپرست آنها پروفسور دنيل پاتس بود و اقاي عليرضاعسكري از ايران نيز همراه ايشان بود .
آقاي حبيبي رئيس اداره ميراث فرهنگي و گردشگري نورآباد ممسني مشکلات اين بخش پر اهميت از ميراث فرهنگي کشور را عدم توجه کافي دانست و گفت : تنها حفاظتي که ما از کاخ هخامنشي ليدوما انجام مي دهيم به زير خاک بازگرداندن آن است چرا که به دليل عدم وجود بودجه نمي توانيم نگهبان ثابتي براي محافظت از اين منطقه استخدام کنيم.
حبيبي يکي ديگر از مشکلات اين محوطه باستاني را مالکان محلي زمينهاي محوطه عنوان کرد و گفت : افراد محلي که از قديم در اين مناطق اقدام به کشاورزي مي کردند اين زمينها را بخشي از دارايي خود به حساب مي آورند و اجازه توسعه کاوشها را به ما نمي دهند در صورتي که با اختصاص يک بودجه محدود در حد 70 تا 80 ميليون تومان مي توان آن را خريد و براي هميشه به اين دعواهاي سطحي پايان داد.
کاخ هخامنشي نورآباد بر اساس شواهد به دست آمده يکي از مقرهاي حکومتي هخامنشيان در مسير فارس به خوزستان بوده و باستان شناسان شباهتهاي زيادي ميان اين اثر با تخت جمشيد به دست آورده بودند.
بر اين اساس تيم باستان شناسي دانشگاه سيدني که به سرپرستي «دانيل پاتس» به ايران آمده بود، از سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کشور درخواست برپايي موزه اي در کنار اين کاخ هخامنشي کرده بود تا به اين ترتيب از آثاري که بيرون آورده شده است حفاظت شود. امري که با بي توجهي سازمان ميراث فرهنگي مواجه شد.
بنا به گفته رئيس اداره ميراث فرهنگي نورآباد ممسني در روزهاي قبل از شروع کار گروه کاوش يک گروه آلماني براي فيلم برداري و تهيه مستند از اين محوطه تاريخي به نورآباد آمد که مالکان زمينها به سختي اجازه فيلم برداري را به آنها دادند.
حبيبي با اشاره به کاوشهاي انجام شده در اين منطقه غني تاريخي که پيش از اين انجام شده است، افزود : بر اساس لايه نگاريها و گمانه زني هايي که دراين کاخ انجام شده بود دراين کاوش که فاز سوم کاوشها در ليدوما بود سنگچين و شالوده اي از جنس سنگ و کف هايي از ملات ساروج کشف شد.
کارشناسان حوزه ميراث فرهنگي معتقدند در لوحهاي که تخت جمشيد به دست آمده و هم اکنون در دانشگاه شيکاگو در آمريکا نگه داري مي شود به وجود 14 شهر در حوزه نورآباد ممسني اشاره شده است و علائم و شواهد به دست آمده نيز ما را مطمئن کرده است که اين ته ستونها و راه پله ها و سنگفرشهاي به دست آمده کاخ ليدوما متعلق به پادشاهان هخامنشي است که يکي از اصلي ترين اقامتگاههاي بين راهي در مسير شوش به پارسه بود.
ابعاد اين محوطه باستاني در حدود يک هزار متر در 500 متر است که در بيشتر نقاط آن آثار باستاني يافت مي شود و حتي شواهد به دست آمده درآن نشان از وجود تمدن تا 5هزار سال پيش را نيز دارد،همچنين در غرب کاخ ليدوما و در 350 متري آن تپه اي باستاني وجود دارد که بر روي آن کتيبه اي سنگي وجود دارد.

رئيس اداره ميراث فرهنگي و گردشگري نورآباد ممسني تعداد ته ستونهاي به دست آمده در مراحل کاوش را 5 مورد اعلام کرد و گفت : 2 عدد از اين ته ستونها مشابه ته ستونهاي تخت جمشيد وخاکستري رنگ است وجنس سه تاي ديگر نيز ازسنگهايي شيري رنگ است.
حبيبي در رابطه با محل معادن اين سنگها گفت : با توجه به اينکه جنس اين سنگها با سنگ کوههاي اطراف متفاوت است به احتمال زياد آنها را از معادن دوري به اين محل آورده اند.
رئيس اداره ميراث فرهنگي و گردشگري نورآباد ممسني با اعلام اين خبر به مهر گفت : با توجه به اينکه براي گروههاي خارجي مشغول به کار در ايران ويزاي 2 ماهه صادر مي شود مدت زمان کار باستان شناسان استراليايي نيز که از 22 آذر ماه شروع شده بود تمام شده و آنها مجبور به ترک ايران شده اند و ما نيز روي محوطه کاوش شده را براي جلوگيري از تخريب و آسيبهاي احتمالي به ارتفاع يک متر خاکريزي کرده ايم.
مهندس حبيبي با انتقاد از عدم تخصيص بودجه از سوي سازمان ميراث فرهنگي کشور براي انجام کاوشهاي بيشتر در اين منطقه گفت : بودجه کاوشهاي صورت گرفته که از سال 1385 توسط محققان استراليايي انجام شده است توسط دانشگاه سيدني پرداخت شده و هيچ بودجه اي تاکنون از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري کشور به اين مهم اختصاص نيافته است و تنها بعد از پايان مدت ويزا و کار کاوش گروه استراليايي بودجه به زير خاک بردن محل کاوش شده از سوي سازمان تأمين شده است.