۱۳۸۸ تیر ۱, دوشنبه

سفري به قلعه رود خان










رودخان نام قلعه‌ای درارتفاع بین ۶۶۵ تا ۷۱۵ متر از سطح دریا ( در خط الراس یکی از ارتفاعات منطقه با نام محلی “قلعه ژیه”) در ۲5 کیلومتری جنوب غربی شهر فومن در محدوده دهستان گوراب پس، از توابع بخش مرکزی و در روستای رودخان ساخته شده و 6/2هکتار مساحت و 65 برج و بارو و دیواری به طول 1500 متر دارد. در جهت شمال غرب قلعه، رودخانه ای به همین نام جاری است که از ارتفاعات پشت کوه و ماسوله داغ تالش _ حد فاصل استان گیلان و زنجان _ سرچشمه میگیرد. ارتفاع قلعه از شهر رشت 680 متر است. در جهت شمالی قلعه، رودخانه ای به نام قلعه رودخان وجود دارد که با باران اندکی هم آب آن دو برابر میشود، به طوریکه آب نسبتا زیاد این رودخانه در گذشته مانع حرکت سربازانی بوده که به طرف این قلعه می رفته اند. جنگلهای انبوه قدیمی نیز مانع دیگری برای حرکت مردان جنگلی بوده است، به همین خاطر این دژ در دوران آبادانی ممتد خود کمتر مورد حمله متجاوزین قرار گرفته است.
پیشینه تاریخی قلعه رودخان با اینکه قلعه رودخان مدتها تخت سلطنت و مرکز حکمرانی حکام گیلانی بیه پس بوده، در متون تاریخی و جغرافیایی گیلان تا قبل از قرن دهم هجری نامی از این قلعه به میان نیامده. تنها عبدالفتاح فومنی در کتاب تاریخ گیلان یکبار از کوه قلعه رودخان یاد میکند و مینویسد: “امیره شاهرخ و کامیاب، پسران امیره سالار و بنی اعمام حسین خان بودند که به دستور حسن خان کهدمی در کوه قلعه رودخان کشته شدندبا اين حال بر اساس تحقیقات انجام شده، این دژ عظیم که به قلعه روخان (رودخان) موسوم است،
بر اساس تحقيقاتي اين قلعه مربوط به دوران ما قبل ساسانيان بوده كه طى رویدادهایى که پس از دوره ساسانى به وقوع پیوست، تخریب شد، اما در قرن ۵ و ۶ هجرى قمرى و در زمان حکومت سلجوقیان تجدید بنا شد و به همین جهت در شمار قلاع اسمعیلیه مشهور استاز پایگاه‌های مبارزاتی اسماعيليان بوده است. بر روی سردر ورودی آن درج شده است که این قلعه در سال ۹۱۸ تا ۹۲۱ هجری قمری برای سلطان حسام‌الدین امیردباج بن امیر علاء‌الدین اسحق تجدید بنا شده است. این کتیبه در موزهٔ گنجینهٔ رشت نگهداری می‌شود.رطوبت بیش از حد هوا باعث رویش گیاه در لابه‌لای دیوارهای قلعه و پوسیدگی آنها شده، اما با این حال در مقایسه با قلعه‌های دیگر، رودخان سالم مانده است.
برخى از ساکنین منطقه به این شایعه باور دارند که این قلعه را «جن ها» بنا کرده اند. آنها در باور خود، اظهار مى دارند هیچ بنایى که توسط آدمیزاد بنا شده باشد، نمى تواند اینقدر دوام بیاورد.. از روستای قلعه رودخان تا قلعه رودخان طبیعت بسیار زیبا و چشم اندازهای زیادی وجود دارد که توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند. در مسیر صعود به قلعه درختانی با قدمت طولانی به سمت آسمان قد علم کرده و نور از لابه لای شاخه های این درختان به پایین می ریزد
گردشگران و علاقه مندان به دیدن قلعه، بعد از شهر فومن جاده آسفالته مسیر قلعه را در جهت جنوب طی میکنند و پس از عبور از روستاهای گشت، کرد محله، گشت رودخان، سیه کش، گوراب پس، ملسکام، سعید آباد و قلعه رودخان به روستای حیدرآلات میرسند و پس از گذر از میان این روستا، جاده را تا اراضی پارک جنگلی قلعه رودخان می پیمایند و بالاخره مسیر 1.5 کیلومتری صعود تا قلعه را با پای پیاده و از طریق پله های احداث شده طی میکنند.

نظر من:

جايي از بهشت ، زيبا ، دلنشين ، سرسبز و داراي پله هاي مار پيچ كه پيچكوار به سينه كوه ميپيچد .
با وقار و سر سنگين بر فراز ، نشان سربلند ي ايران دارد در زمين ، مرد ، زن ، پير و جوان ، كودك و... دست در دست هم آهسته ، كند ، سريع ، سبكبار ، كوله به دوش ، پا به پا از دل كوه بالا مي روند تا بزرگي قلعه رودخان را به نظاره نشينند . 1000پله شرق قلعه را به غرب آن وصل ميكند . شرق قلعه محل اسكان سربازان و غرب آن حاكم نشين و آب انبار بزرگ در مركز و برجهاي نگهباني و ديدباني در طول 1500متر ديوار در فراز و نشيب قرار گرفته اند .
ساخت اين قلعه با شكوه با وجود انباشتگي درختان و شيب تند و در ارتفاع حود 700متري مايه شگرف است و سرسختي و توانمندي نياكان مارا نشان ميدهد و اگر از لحاظ معماري نيز در چگونگي ساخت آن دقت شود به نظر مي رسد كه در ميان قلعه هاي دنيا بي نظير است. ديدن كوه و جنگل و درختان اطراف از فراز اين قلعه خود يكي از جالبترين و ديدني ترين مناظر و شاهكارهاي زيباي طبيعت است كه چشم هر بيننده اي را مينوازد و راحي است روح و تن خسته گردشگران را.
ديدن اين زيباي خفته بر گرده كوه بسياري از خستگي روزمرگي زندگي يكنواخت شهر نشيني را از جان و تن در مي آورد ، پس همتي كنيد و از نگين گلين بر يشم كوه ديدن كنيد.