۱۳۸۸ شهریور ۳۰, دوشنبه

31شهریور

در 22سپتامبر سال 337 میلادی دور اول جنگهای ایران به فرمانروایی شاپور دوم ساسانی(ذوالاکتاف) با روم آغاز شد که در این جنگ که 13 سال به طول انجامید , روم شکست خورد .دور دوم این جنگها نیز در 359 میلادی آغاز که دوباره با شکست رومیها مصادف و امپراتورشان نیز کشته شد.

30شهریور

بر پایه نوشته های پلوتارک و دیودورس سیکلوس , کاساندروس یکی از فرماندهان یونانی , روشنک (دختر ساتراپ یا استاندار تخارستان و سغدیانا ساتراپ هجدهم ایران بود که شامل شهرهای بلخ ,سمرقند,خجند,بخارا و ... که اسکندر پس از گرفتن آن , روشنک را اسیر و با او ازدواج کرد) همسر ایرانی اسکندر گجستک(خبیث و ملعون) و پسرش اسکندر چهارم را در 21سپتامبر 310پیش از میلاد مسموم و از سر راه خود برداشت . کاساندروس به جهت اینکه اسکندر چهارم فرزند همسر ایرانی اسکندر که مورد پشتیبانی فرمانروایان محلی ایران زمین بود او ومادرش را کشت و سپس با تسالونیکا خواهر اسکندرازدواج و تا 297 پیش از میلاد بر یونان فرمانروایی کرد .روشنک را به زبان یونانی رکسانا یا روکسانا می گفتند.

29شهریور

دراواخرسپتامبر 442 پیش از میلاد اردشیر یکم یا اردشیر دراز دست (به گفته رویدادنگاران یونانی) شاه وقت ایران دستور ساخت کشتهای دو بادبانه را صادر کرد که توسط فنیقی ها(سوریه و لبنان)در بندر صور ساخته شود.اینگونه کشتیها هم در جهت وزش باد و هم در خلاف وزش باد بدون نیاز به پارو زن حرکت می کرد زیرا باد بان بزرگ باد را می گرفت و با فشار زیاد به بادبان کوچکتر پس می فرستاد و کشتی در سوی ناساز با سوی باد حرکت میکرد.