۱۳۸۸ شهریور ۲۲, یکشنبه

25 شهریور

ایرانیان روزگار باستان نخستین مردمی بودند که برای بزرگداشت و سپاسگذاری از سالخوردگان روز ویژه ای را د رسال نشان کرده بودند که 25 شهریور(16سپتامبر) به پاس قدر دانی از ایشان درنظر گرفته شده بود تا ساسانیان این رسم پابرجا بود وچون مردم در نوروز به دست بوسی سالمندان و پیران قوم میرفتند این رسم کم کم به دست فراموشی سپرده شد .ولی در کشورهای انگلیسی زبان وبیشتر در سده بیستم به این امر اهمیت میدهند و این روز را سینیور دی می نامند.


نخستین قانون کیفری عمومی ایران بی توجهی فرزندان به والدین سالخورده را جرم شناخته بود که مجازاتی از درجه جنحه داشت .


جالب است که ژاپنی ها روز 15 سپتامبر را روزسالخوردگان میدانند که به نظر می رسد با روز باستانی ایران پیوندی نداشته باشد.


در آمریکا درمان سالخوردگان رایگان و و بسیاری از فروشندگان در روز ویژه ای از هفته کالاهای خود ار 15% ارزانتر به آنان می فروشند و شرکنهای هوایی به سالخوردگان تخفیف در خوری به سالخوردگان میدهند و استفاده از بلیطهای شهری برای ایشان رایگان است.


آنها کجا وما کجا ... عصا از کورمیدزدند

23 شهریور

برپایه نوشته های رویدادنگاران در 14 سپتامبر سال 488 پیش از میلاد داریوش بزرگ شاه وقت ایران دستور ضرب سکه را با واحد پولی داریک صادر کرد تا زمان رواج داریک داد و ستدها به گونه پایاپای و مبادله کالا با کالابود همچنین داریوش همزمان دستور راه اندازی پستخانه را داد و رویدادنگاران او را مبتکر پست و ارتباط پستی در تارخ جهان نامیده اند .
یکی از بزرگترین کارهایی که داریوش درسپتامبر 488 پیش از میلاد انجام داد فرمان برپایی یک ارتش همیشگی بود که درتاریخ معاصر به آن سپاه جاویدان می گویند و از این رو ایرانیان نخستین ملت جهان بودند که به ارزش وجود یک ارتش همیشگی پی برده بودند و پس از آن اسکندرو سپس رومیها این کار را انجام داداند. داریوش در همین سال ساخت تلار سد ستون و همچنین ساخت راه دراز شوش به سارد را آغاز کرد .

22 شهریور

سیزده سپتامبرسال 490پیش از میلاد سالروز نبرد یک روزه ماراتن بین ایران و آتنها است . داریوش در این جنگ می خواست آتنی ها را به دلیل برانگیختن یونانی زبانهای آسیای صغیر بر علیه ایران گوشمالی دهد.نیروی ایران در این نبرد شامل 25 هزار پیاده و یک هزار سواربودکه با کشتی به ساحل آتیکا روانه شد . که در این نبرد ایران با شش هزارو چهار سد تن کشته عقب نشینی کرد .